Choose your options - Verpleegkunde

      LUIK 1 PRAKTISCHE INFORMATIE

Belangrijkste kenmerken:
      §Met mensen willen werken
      §Lichamelijk goede conditie
      §Goed kunnen communiceren
      §Oog voor detail hebben
      §Empathie hebben
      §Flexibel zijn
      §Emotioneel stabiel zijn

Hoofdvakken:
§Anatomie en fysiologie
§Infectiebeheersing
§Farmacologie
§Beroepsgerelateerde wetgeving
§Ethische vaardigheden
§Onderzoek en kwaliteit
§Welzijns- en gezondheidspromotie
§Verpleegkundige methodiek en vaardigheden
§Diversiteit in de zorg
§Relationele ontwikkeling
§Organisatie van de welzijns- en gezondheidszorg
§Dringende zorgverlening
§Specifieke zorgbehoeften: geestelijke gezondsheidszorg, kindzorg en pediatrie, moeder en  pasgeborene, ouderenzorg en geriatrie
§Emerging Technologies

Toelatingsvoorwaarden:
§Diploma van het secundair onderwijs, uitgereikt tot en met het schooljaar 2024-2025
§Nederlands spreken

Niveau & studieduur:
Het modeltraject voor de bachelor opleiding verpleegkunde duurt 4 jaar (240 studiepunten, 8 semesters of 4 opleidingsfasen). 

Opendeurdagen:
§Zaterdag 4 mei: 10 - 13 u.
§Zaterdag 29 juni: 10 - 16 u.
§Vrijdag 30 augustus: 16 - 20 u.
§Maandag 16 september: 18 - 20 u.

Aansluitende beroepen & sectoren van tewerkstelling:
§Alle afdelingen in het ziekenhuis: pediatrie, neonatologie, heelkunde, radiologie, de sociale dienst, geriatrie, palliatieve zorgen, oncologie, spoed, psychiatrie, intensieve zorgen, spoed, operatiekwartier.
§Een woon- en zorgcentrum of dienstencentrum .
§Diensten voor preventieve gezondheidszorg zoals kinderdagverblijven, Kind en Gezin, arbeidsgeneeskundige diensten.
§Thuiszorg: thuisverpleegkunde, centra voor algemeen welzijnswerk, diensten voor gezinszorg.
§Psychiatrische centra.
§Specifieke settings zoals de drughulpverlening, de gevangenis, dagcentra voor mensen met psychiatrische problemen.
§Diensten met de klemtoon op psychosociale begeleiding: beschut wonen, begeleidingscentra voor personen met een handicap.
     LUIK 2 MOTIVATIE & REFLECTIE

      Link met STW
§Communicatie
§Samenwerken
§Mensen helpen
§Organiseren
§Luisteren
§Verbanden leggen
§Detailwerk
§Combinatie theorie en praktijk

     Sterktes, werkpunten,…:
      Mijn sterktes zijn volgens mij dat ik al wat kennis heb door mijn oma, moeder en vakantiejob. Ook dat ik goed kan communiceren en samenwerken. Ik ben voor iedereen een luisterend oor en help graag mensen in nood. Mijn werkpunten zijn dat ik toch wat slordig ben en dat kan zeker niet in deze job. Als verpleegkunde moet je oog hebben voor detail. Ook heb ik veel empathie en zit ik snel in met de mensen en dat neem ik mee naar huis. Dat heb ik gemerkt tijdens mijn vakantiejob. 

     Motivatie:
      Verpleegkunde is op dit moment mijn eerste keuze, dit komt omdat ik geïnspireerd ben door mijn oma en mijn moeder die beide verpleegkunde zijn. Hun zorg en liefde die ze bieden aan de mensen vind ik heel inspirerend. 
O   Mijn vakantiejob was als hulp in een centrum voor demente ouderen en deze job heeft me nog meer naar verpleegkunde toegetrokken. Mijn collega was een verpleegster vol met passie om de mensen te helpen en daar streef ik ook naar. Tijdens deze job ben ik heel dicht gekomen bij verpleegkunde. Ik heb van dicht kunnen zien hoe je als verpleegkunde mensen hun leven stukken beter kunt maken.
      Als verpleegkundige maak je iedere dag iets anders mee, je hebt veel afwisseling. Ik zie mezelf ook geen eentonige job doen.
      Iedere dag heb je de kans om andere te helpen en om nieuwe ervaringen op te doen en dat is zeker wat ik wil. Ik wil iedere dag mezelf zien groeien en ik wil iedere dag de kans hebben om ook anderen te helpen en te ondersteunen. 
      Ik heb veel empathie dus ik leef snel met de mensen mee. Ook ben ik goed in communiceren en een babbeltje slaan.


V

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik kies voor mijn toekomst - Wat wil ik?

Ik kies voor mijn toekomst - Stand van zaken

Choose your options - Orthopedagogiek