Choose your options - Orthopedagogiek

LUIK 1 PRAKTISCHE INFORMATIE

Belangrijkste kenmerken:

§Diagnostisch onderzoek uitvoeren.

§Opstellen behandelingsplan.

§Opstellen begeleidingsplan.

§Bieden van therapie.

§Ouders adviseren en ondersteunen bij opvoeding.

§Gedragsproblemen observeren en analyseren.

§Samenwerken met professionals zoals psychologen en leraren.

Hoofdvakken:

Toelatingsvoorwaarden: 

§Diploma van het secundair onderwijs, uitgereikt tot en met het schooljaar 2024-2025

§Nederlands spreken

Niveau & studieduur:

3 academiejaren 

Opendeurdagen:

§Zaterdag 4 mei: 10 - 13 u.

§Zaterdag 29 juni: 10 - 16 u.

§Vrijdag 30 augustus: 16 - 20 u.

§Maandag 16 september: 18 - 20 u.

§Woensdag 24 april: 14 - 17 u. 

Aansluitende beroepen & sectoren van tewerkstelling:

§Organisatie van de bijzondere jeugdbijstand

§Voorziening van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap

§De ouderenzorg

§Integratiedienst of bij asielzoekers

§Centrum Algemeen Welzijnswerk

§Psychiatrische voorzieningen

§Scholen, buiten- of naschoolse opvang of internaten

§Jeugddienst of jeugdwelzijnswerk

Bronvermelding: 

https://www.vives.be/nl/sociaal-agogisch-werk/orthopedagogie 

LUIK 2 MOTIVATIE & REFLECTIE

Link met STW

§Werken met mensen

§Mensen helpen

Sterktes, werkpunten,…:

Mijn sterktes zijn volgens mij dat ik al wat kennis en ervaring heb in verband met het werken met kinderen. Ik heb namelijk een diploma van animator en heb al verschillende activiteiten begeleid. Ook ben ik een luisterend oor, help ik graag mensen en heb ik veel empathie. Mijn werkpunten zijn dat ik vaak in zit met anderen en dat ook meeneem naar huis. Ook ben ik wel een kletskoud.

Motivatie: 

De richting orthopedagogiek zou bij mij passen omdat ik anderen graag help en omdat ik veel empathie en begrip heb voor anderen hun situatie. Ik sta altijd klaar om anderen te helpen en te ondersteunen en dat is een kenmerk van mij die ik graag zou toepassen in mijn toekomstige job. De mogelijkheid en de kans om anderen te kunnen helpen en ondersteunen of gewoon een luisterend oor te zijn zou ik zeker willen nemen. 

Wat ik zeker interessant vind bij orthopedagogiek en de jobs die je er later mee kunt doen is dat je iedere dag wat anders meemaakt, afwisseling. Het idee van een eentonige bureau job staat me totaal niet aan.

Als orthopedagoog maak je iedere dag wat anders mee en hoor je iedere dag andere verhalen en dit bied daarom ook een mogelijkheid om zelf te groeien en nieuwe ervaringen op te doen.

Als orthopedagoog heb je bij sommige mensen een positieve impact op hun leven en dat is iets wat ik graag wil in de toekomst, een hulp kunnen zijn voor degene die het moeilijk hebben.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Ik kies voor mijn toekomst - Wat wil ik?

Ik kies voor mijn toekomst - Stand van zaken